tiistai 26. huhtikuuta 2011

Värit määräävät ostoksesi


Moni ei tule kassalla tunnuslukua naputellessaan miettineeksi miten paljon erilaiset markkinointiratkaisut ovat ostopäätökseen vaikuttaneet. Helpoimmillaan ihminen saadaan ostoksille kotiin jaettavilla kuvastoilla tai näyteikkunoiden tarjouskylteillä, mutta lopullinen mielikuva tuotteesta, sen hinnasta ja tarpeellisuudesta saattaa muodostua monen viestin summasta, eikä faktoilla useinkaan ole mitään tekemistä lopullisen hankintapäätöksen kanssa.

Yksi yrityksen ja tuotteen valintaan vaikuttava tekijä on väri. Markkinointimateriaalin, olkoon se kuvasto, juliste, internetsivu tai televisiomainos, värimaailma luo mielikuvia nopeammin kuin muut yksittäiset visuaaliset elementit, esineet tai ihmiset. Kuluttajan taivuttelua värien avulla avataan helppotajuisilla kaavioilla  Daily Infographicissa. Kaaviot ovat toki yksinkertaistettuja ja perustuvat yleistykseen, tietenkin, mutta ne antavat hyvän lähtökohdan oman ympäristön ja näkemiensä mainosten tarkkailuun.

Miten usein keltainen väri herättääkään huomiosi harmaassa katukuvassa? Miten usein juuri punainen on se väri, jolla taianomainen sana ALE kirjoitetaan. Ja miksi pankkien tunnukset ja markkinointi on lähes poikkeuksetta sinistä tai vihreää? Värin havaitseminen on kulttuurisidonnaista ja kaikissa maissa värejä ei koeta kuten Suomessa. Eri värien kulttuurieroihin voi tutustua mm. suomalaisella Coloria.net-sivustolla.

Värien hahmottaminen on myös ikä- ja sukupuolisidonnaista, länsimaisiin miehiin tehoaa parhaiten sininen väri, naisiin sinisen ohella miehille täysin mitäänsanomattomat violetin sävyt. Alle kahdeksantoistavuotiaisiin vetoavat muita ikäryhmiä enemmän vihreän eri vivahteet kun yli 70-vuotiaiden huomio saadaan varmimmin valkoisella ja sinisellä värillä. Tämäkin on yleistys, mutta mm. eri ikäryhmien suosikkiväreihin voi tutustua helposti Six Revisionsin kaaviossa.

Tutki lähiympäristöäsi, erilaisia tuotepakkauksia, kirjojen ja lehtien kansia, televisiota. Tunnista väriniksit, joilla sinuakin koitetaan vedättää ja opi kiertämään kulutusjuhlan sudenkuopat.

keskiviikko 20. huhtikuuta 2011

Keinoihosta korvaaja eläinkokeille


Lääkeyhtiöiden ja kosmetiikkayritysten suorittamia eläinkokeita on protestoitu pitkään ja vaikka markkinoilla onkin laaja kattaus eläimillä testaamattomia tuotteita, kidutetaan vuosittain aikamoista faunan määrää ihmisten kauneuden ja terveyden kohentamiseksi. Ainakin osa teollisuudesta voinee pian siirtyä eläinkokeista inhimillisempään testaamiseen, sillä Ohion yliopiston professori Bharat Bhushan ja Kiinan kaivos- ja teknologiayliopiston insinööri Wei Tang ovat tutkineet synteettisen ihon soveltuvuutta hoitotuotteiden testaamiseen.

Tulokset ovat olleet toistaiseksi lupaavia, sillä keinotekoinen ihosolukko käyttäytyy auringonvalossa, kosteudessa ja hoitovoiteella käsiteltynä samalla tavalla mikroskooppisen läheltäkin tarkasteltuna. Tutkijoiden kattavat koetulokset julkaistaan kesäkuun alussa Journal of Applied Polymer Sciencessa ja tutkimuksen myötä useammat yritykset voivat jatkossa siirtyä eläinperäisellä kudoksella testaamisesta keinoihon käyttöön.

Vaikka vastustankin ehdottomasti eläinkokeita kaikissa muodoissaan, on arjessa silti vaikea sanoa, mitkä tuotteet on eläimillä testattuja ja mitkä eivät. Body Shop on tunnettu eläimillä testaamattomista tuotteistaan, mutta kallis ja työmatkalleni osumaton liike ei sovellu minun saippuaostoksiini. Marketin tuotteista on huomattavan vaikea todeta eläimillä testaamattomat brändit - vai tulisiko yksinkertaisesti olettaa, että kaikki purkit, joissa ei erikseen mainita eläimillä testaamattomuudesta, ovat satojen pieneläinten synkkiä hautoja.

Aiheesta uutisoi maailmalla mm.Ecouterre.

torstai 14. huhtikuuta 2011

Kartano vaihtoi vaaleaan


Kartano-blogin ulkoasu on pysynyt lähes samanlaisena aivan sen alkumetreistä lähtien neljä vuotta sitten. Aivan kuin välillä on hyvä vaihtaa sisustuksen värimaailmaa, välillä on hyvä myös nuorentaa blogia ja Kartanon kohdalla tämä tarkoitti siirtymistä huomattavasti vaaleampaan ja raikkaampaan ulkoasuun. Myös toiminnallisuus parani uudistuksen myötä sieltä täältä, sillä Blogger-palvelu hallitsee nyt jo itse monia toimintoja, jotka vanhaan blogipohjaan täytyi rakentaa itse.

Blogin sisältö on nyt hieman aiempaa leveämmin esillä, täyttäen näin paremmin näytön katselupinta-alan. Jokaisen jutun lopussa olevat sosiaalisen median linkit toimivat nyt huomattavasti paremmin ja Kartanon jutut päivittyvät jatkossa automaattisesti suoraan Facebook-sivullemme, josta voit helposti katsoa uusimmat aiheemme.

Tervetuloa viihtymään uuteen Kartanoon!

maanantai 11. huhtikuuta 2011

Puuastioita aidoimmillaan

Olen onnistunut sivuuttamaan jotenkin tämän kotimaisen, varsin luonnonläheisen uuden Elicia-astiasarjan. Kiuruveteläinen Moneral Oy hankkii ekologisten astioiden raaka-aineena käytetyn haavan Metsänhoitoyhdistyksen valvovan silmän alla hoidetusta metsästä, joten turhista hakkuista on turha kantaa huonoa omaatuntoa. Ulkomaillakin huomiota herättänyt Elicia-lautassarja on yksinkertainen ja perisuomalainen, kokopuinen ja vesipesun hyvin kestävä. Moneralin tuotteilla ei vielä ole jälleenmyyjää, mutta sopivan yhteistyökumppanin löytymistä sekä Suomesta että ulkomailta tarvitsee tuskin odotella pitkään.

Lisätietoa Elicia-haapalautasista ja ne kehittäneestä yrityksestä löytyy Moneralin kotisivuilta.

sunnuntai 10. huhtikuuta 2011

Säästä polttoainetta - siivoa autosi!

Tuntuvatko ajokilometrit sinustakin kalliilta? Oman auton, oli se sitten vanha tai uusi, bensiini-, diesel- tai hybridimalli, polttoainetaloudellisuutta voi parantaa muutamilla kaikkien saatavilla olevilla perusmuutoksilla. Edullinen ja helppo tapa on psykologinen; kevennä kaasujalkaasi. Tunnustan, ettei tämä aina toimi omalla kohdallani, paitsi puhtaalla autolla.

Vahaus suojaa myös ruosteelta.
Puhtaalla autollako vaikutusta ajamiseen? Yksittäisissä testeissä on todettu puhtaan auton kuluttavan jopa 7 % vähemmän polttoainetta pitkillä matkoilla kuin likaisen vastaavan mallin (Hybridmile.com). Tässä on taatusti vaihtelua automallin ja mittaajan mukaan, eikä puolueetonta tutkimusta aiheesta ole tähän hätään saatavilla. Maalipinnalla oleva karhea lika kuitenkin vaikuttaa auton ilmanvastuskertoimeen, joten auto kannattaa jo tästä syystä pestä ja vahata riittävän usein.

Olen huomannut itsessäni lisäksi mielenkiintoisen piirteen - autopesun jälkeen ajan rauhallisemmin, taloudellisemmin ja kohteliaammin liikenteessä. Puhtaalla autolla ajamisessa on tiettyä arvokkuutta. Verrattakoon ilmiötä miehen käyttäytymiseen riippuen siitä kuuluuko tämän vaatetukseen kravatti vai huppari. Ihmismieltä on helppo huijata muuttamalla ulkonäköä muuttamalla. Tämä vaikuttaa varmasti myös autoillessa.

Puhtaat valot ovat turvatekijä.
Auton siivoaminen pelkästään ulkoisesti ei vielä riitä, vaan myös sisätilojen on oltava siistit itsepetoksen täydellistämiseksi. Romut kannattaa kerätä pois lattioilta pyörimästä, pölyt pyyhkiä ja takakontti tyhjentää. Romuvapaa auto on paitsi miellyttävämpi ajaa, myös kevyempi ja polttoainetaloudellisuudessa tämä on valttia. Kevyemmän kuorman liikuttaminen vaatii vähemmän voimaa moottorilta ja näin moottori vaatii vähemmän polttoainetta. Ei siis kannata kuljettaa turhaa painoa tavaratilassa.

torstai 7. huhtikuuta 2011

Hullujen Päivien saldo


Stockmannilla on jälleen ne päivät. Tampereen tavaratalon kapeat käytävät tuntuvat entistäkin ahtaammilta ja kiitos sateisen suomalaisen kevätsään sekä myymälän kohonneen lämpötilan, tunnelma vastasi lähinnä turkkilaista saunaa. Vaan tarjoustavaraahan nyt haetaan, ei viihtymiselämystä.

Vaate- ja tekstiiliosastojen hullunhalvat hinnat vastasivat pitkälti muiden myymälöiden normaalia hintatasoa, joskin merkkiuskolliset saattavat toki nähdä hinnat edullisinakin. Sen sijaan keittiötarvikeosastolta löytyi oikeastikin edullisia tarjouksia, kuten Casa Stockmannin puiset salaattiottimet, kulhot ja tarjottimet, joiden yksikköhinnat jäivät pitkälti alle 10 euron.

Viihdeosastolla taas myytiin 10 eurolla kolmen Woody Allenin elokuvan pakkausta. Ostin saman paketin pari viikkoa sitten CDON.COMista yhdellä eurolla. Tälläkin hetkellä CDON.COMissa on käynnissä 12-vuotissynttärikampanja ja tarjolla on tuotteita kyseiseen yhden euron hintaan. Euron kampanjaan kuuluu esimerkiksi Al Goren ympäristödokumentti An inconvenient truth. Kannattaa poimia ostoskoriin, mikäli vihreät arvot ovat lähellä sydäntäsi.

Ja mikä siis oli Hullujen Päivien saldoni?
Kukkaroystävällisin vaihtoehto - en ostanut mitään.

keskiviikko 6. huhtikuuta 2011

Kirjallinen vauhtirautoja Dwayne Vancelta


Autojen muotoilusta innostuneille on tulossa markkinoille vaikuttava kirjan ja DVD-levyn yhdistelmä; The Hot Rod Art Book: Masters of Chicken Scratch Vol. 2. Automallinnusten erikoismies Dwayne Vance on koonnut yksiin kansiin 15 taiteilijan näkemyksiä hot rodeista, customeista, muskeliautoista ja uudemmistakin persoonallisista kulkuneuvoista. 150-sivuisessa kirjassa on lukuisia todella tyylikkäitä piirroksia ihailtavaksi.

Kirjan mukana toimitetaan DVD-levy, jolla on yli kaksituntinen opastus autopiirrosten, mallinnusten ja maalauksen maailmaan, joten kirja sopii loistavasti paitsi kahvipöytälukemiseksi, myös piirtämistä harrastavien tai työkseen piirtävien oppaaksi.

Lisätietoa löydät kirjan kotisivuilta.

maanantai 4. huhtikuuta 2011

Sim-lei kenties tehokkain ruma sähköauto


Sähkö- ja hybridiautojen muotoilijat tuntuvat paria poikkeusta kuten Teslaa ja Fiskeriä lukuun ottamatta luottavan yhä futuristisen muotoilun vetovoimaan. Viimeisin todiste tästä sinänsä ekologisesta puusilmäisyydestä on japanilainen Sim-lei, jonka korin muotoilussa voi nähdä elementtejä Nissan Micrasta, Fiat Puntosta, Toyota Priuksesta ja kansainvälisestä avaruusasemasta. Keio-yliopistossa suunniteltu ajoneuvo pohjautuu kuitenkin Mitsubishi I:n alustaan.

Ällistyttävän kauhealla korilla on meriittinsäkin. Kyseessä on taatusti maailman rumin ajoneuvo, joka kiihtyy paikoiltaan 100 km/h nopeuteen 4,8 sekunnissa - hieman paremmin kuin esimerkiksi uusi Porsche 911 Carrera. Sim-lein suurin saavutus sähköautosarjassa on kuitenkin 333 kilometrin toimintasäde yhdellä akuston latauksella.

Kehitys on sähköautoissa viime aikoina ollut huimaa ja vaikka yli 300 kilometrin toimintasäde kuulostaakin suurelta, tulee muistaa, että vanhemmankin bensiinikäyttöisen perheauton toimintasäde tankillisella fossiilista polttoainetta on helposti 400-500 kilometriä. Tätä etumatkaa sähköautot ovat kuitenkin kuromassa umpeen varsin nopeasti.

Lisätietoa sähköautojen kehitysprojektista löytyy SIM-Drive-sivustolta.